Niin tietty. Ainahan tässä käy näin, miksen opi jo. Tulin torstaina kotiin riemuissani ja täydellisen hyvällä tuulella ja joulutunnelmassa. Sitä kesti sen illan. Eilen perjantaina homma alkoi jo rakoilla. Siivosimme siskon kanssa ja ainakin minun hermoni kiristyivät päivän mittaan nuorallatanssikireydelle. Meidän ei pitäisi siivota yhdessä, tulen aina siitä pahalle tuulelle. Olen lapsellinen ja typerä, mutta en voi mitään sille että ärsyynnyn, kun meillä on tapana tehdä asiat eri tavoilla. Ja sitten en edes yritä ehdottaa omia toimintatapojani, koska olen imenyt selkäytimeeni opin siitä, että äiti ja Eeva ovat oikeassa, mitä tulee kotitalousasioihin. Ja sitten tulen vielä pahemmalle tuulelle, koska inhoan itseäni, kun en sano yhtään vastaan vaan toimin kiltisti niin kuin muut odottavat. Eikä nyt ole kyse mistään suurista elämänratkaisuista, vaan pikkuasioista tyyliin missä järjestyksessä huoneet siivotaan.

No, siivoaminen on nyt kuitenkin tehty ja kieltämättä siitä tuli hyvä mieli. Tai siis oli ihan kivaa illalla katsoa tupaa ja nähdä, että se on siisti, ei puutu kuin joulukuusi. Olen pian lähdössä sitä hakemaan. Yksin, koska Eevan piti lähteä viemään juustoja Jyväskylään.

Tänä aamuna mieleni latisti kalkkuna. Viime vuonna tein aika hyvää aprikoositäytteistä kalkkunanfilettä, ja olin ajatellut tehdä sitä uudelleen. Mutta Eeva ei ollutkaan ostanut kahta pientä kalkkunanfilettä, vaan yhden isomman juhlarullan, ja sehän ei ollut rakenteeltaan sellainen jota voisi täyttää. Se hajosi ihan täysin, kun yritin irrottaa verkkoa. Se on tarkoitettu mestarikokeille: laita vuokaan ja uuniin. Nyt minua kyrsii, sillä saamme aika tylsän kalkkunan joulupöytään. Typerää.

Mutta olen siis lähdössä hakemaan kuusta, kunhan päivä vähän tästä valkenee. Ehkä ulkona kävely ja metsä saa minut vähän rauhoittumaan ja takaisin hyvälle tuulelle. Ehkä ihan hyvä, että menen yksin, olen nyt niin kireä että hermostuisin vain johonkin seuralaiseen.

Ja metsässä voin löytää hyvän tunnelman uudelleen. Voin, jos vain haluan. Voi miten hyvä päästä hetkeksi täältä pois.