Se tapahtui taas. Heräsin puoli seitsemältä, laiton valon päälle ja torkutin herätyskelloa. Väsytti ihan kauheasti, eikä minun ollut kovin vaikea perustella itselleni uintikerran siirtämistä huomiseen. Niinpä valot pois ja uneen takaisin.

Rakastan sitä hetkeä unen ja valveen rajamailla, kun olen melkein jo nukahtanut, mutta ajatus kulkee vielä, hitaasti tosin, mutta tiedostan vielä olevani juuri ja juuri tajuissani. Minä pidän nukkumisesta, ja päivän nautinnollisimpia hetkiä on juuri tuo lyhyt liukuma unen ja valveen välillä. Parasta se on iltaisin, kun väsyneenä menee nukkumaan ja tietää, että edessä on pitkä, ihana lepoaika, monta tuntia unta. Tänä aamuna uudelleen nukahtaminen kävi hyvin helposti ja koin tuon ihanan rentoutumisen hetken myöskin. Se toi hyvän mielen, vaikka tiesinkin, ettei unta ole enää jäljellä kuin muutama tunti.

Herättyäni puoli kymmenen aikaan (aivan liian myöhään arkiaamuksi), minua suututti kauheasti oma laiskuuteni. Miksen vain lähtenyt uimahallille, olisinhan minä matkalla herännyt! Olin pakannut kaiken valmiiksi illalla, lähteminen olisi ollut maailman helpointa. Mutta ei, petiin jäin tänäkin aamuna. Kuten pieleen menneet suunnitelmat usein, tämäkin kiukutti minua niin, että teki mieli potkia seinää. Onneksi lauhduin ja tajusin, että harmillisuudestaan huolimatta tämänkään asian takia nyt ei ehkä kannata repiä pelihousuja - niille voi olla käyttöä myöhemmin. Ei maailma kaadu, uusia uintiaamuja tulee kyllä. Olin uneton eilen illalla, joten en jaksanut herätä aamulla. Unessani oli Lorelai Gilmore. Yhdeksän jaksoa viidettä tuotantokautta ei ehkä ole sitten kuitenkaan paras ratkaisu tyhjään sunnuntaihin. Mutta hätäkös tässä.

Haluaisin silti totuttaa itseni heräämään joka aamu puoli kahdeksan, kahdeksan välillä. Silloin uintiaamut (herätys 6.30-6.45) eivät tuntuisi niin pahalta. Jos meinaan alkaa vuoden vaihteen jälkeen oikeasti tekemään töitä tämän hengailun sijaan, minun on opittava aloittamaan päiväni aikaisemmin. Tarvitsen paljon unta jaksaakseni, joten iltaisin pitäisi siis myös mennä aikaisemmin nukkumaan. Yksinkertainen logiikka, mutta ei niin kovin helppoa toteuttaa sitten kuitenkaan.