Ensimmäinen työviikkoni ei ole alkanut ihan putkeen, mutta ei aivan lohduttomastikaan. Eilen varsinkin oli hyvä tunne, kun ymmärsin erään teoreettisen käsitteen selityksen kirjassa, jota olin kyllä lukenut kovasti jo syksyllä. Ehkäpä olen ollut aika  paljon väsynyt ja ehkäpä joululoma on tosiaan auttanut hieman sitä lukkoa pois, sillä eilen se muutaman sivun otos eräästä artikkelista ei ollutkaan vain jotain ulkoa luettua vaan aivan päivänselvästi sovellettavissa omaan työhöni. Hiukan tuli hyvä mieli, kuljin siinä flow'ssa monta tuntia.

Tänään olen hionut tutkimussuunnitelmaani. Hiukan on ollut keskittymisvaikeuksia, mutta sain minä jotain aikaankin. Yritän ottaa mahdollisuuksien mukaan opiksi paneelissa saamistani kommenteista ja laatia tutkimussuunnitelman, jolla heruu apurahaa. Tämän viilatun tutkimussuunnitelmani aion myös viedä ensimmäiseen julkiseen käsittelyyn laitoksemme yhteisessä seminaarissa helmikuussa - siitä sitten lähempänä.

Osallistuin tänään myös ekalle luennolle pitkään aikaan. Ainakin vuosi edellisestä! Laitoksella alkoi kiinnostava ruumiillisuutta eri näkökulmista käsittelevä luento+lukupiiri -kurssi, jonne päätin osallistua. Minullahan on ikävästi etnologian aineopinnot kesken, ja koska keskeneräiset asiat ovat ärsyttäviä, aion tehdä ne vähitellen loppuun muun työn ohella. Keskittymiskyky minulla on kuin jäniksellä, mutta onnistuin kuitenkin istumaan paikallani koko luennon ajan säntäämättä kesken kaiken minnekään. Ihan koko aikaa en kuunnellut aktiivisesti vaan vajosin tavalliseen tapaani omaan pikkuiseen maailmaani, jossa on kovin vaaleanpunaista nykyään. Pari luentoa viikossa tekee ihan hyvää minulle, pysyn edes jossain ryhdissä.