Suuhun sattuu. Minulla on pitkin talvea ollut entisiä aikoja enemmän rakkoja suussa. Eilen ja tänään ne ovat nousseet pahoihin paikkoihin, ja olen sössöttänyt koko päivän, koska en voi sanoa s-kirjainta kunnolla kivun takia. Kävin ostamassa aftavoidetta, tai se on semmoista geeliä, jonka pitäisi muodostaa suojaava kalvo rakon/haavauman päälle. Se vain ei toimi, koska molemmat rakot ovat sellaisessa kohdassa, jossa geeli ei pysy. Huomenna en ehdi yths:lle, lykkääntyy hamaan tulevaisuuteen. Aion mennä kysymään terveydenhoitajalta, mitä oikeasti voin tehdä asialle. Googlasin aftan myös, totta kai. Wikipediassa suun rakkojen aiheuttajiksi oli mainittu esim. B-vitamiinin (se taisi olla B12) ja C-vitamiinin ja raudan puutos, stressi, kuukautiset, pari sairautta, keliakia jne. Minulla on krooninen anemia, joka onneksi on aika lievä enää nykyään, mutta taidan taas alkaa syödä rautalääkkeitäni. Stressi aiheuttaa aftoja ainakin isälleni, mutta minulla on nyt ollut näitä niin kauan, oikeastaan koko talven, ettei stressi mitenkään voi olla ainoa syy. En minä koko ajan ole stressaantunut ollut, vaikka talvi onkin ollut kova. Syön tuoreita kasviksia ja hedelmiä ihan liian vähän nykyään, se on myönnettävä. Koetan syödä salaatteja silloin, kun syön yliopistolla, mutta itse raaskin ostaa vain kurkun silloin tällöin, kun ei ole oikein rahaa juuri nyt. Tomaatteja ja sitrushedelmiä en ole voinut syödä kuin ihan vähän moneen viikkoon, kun tuntuu, että aina suussa jotain kohtaa kirvelee. Eli vitamiininpuutostakin voi olla, vaikka syön kyllä Multitabseja. Keliakia onneksi tutkittiin viime kesänä, sitä minulla ei ole. Mutta onhan mahdollista myös, että olen allerginen jollekin ruoka-aineelle, joka aiheuttaa tämän kaiken kivun.

Tosi ikävää, kun useimmat ruoat tällä hetkellä kirvelevät suuta niin, että polttaa. Kaurapuuro on tarpeeksi pehmeää, mutta vähänkin terävä maku, niin jo sattuu. Ja sössöttäminen tänään on ollut kurjaa, tunnen itseni niin typeräksi. Sanon ässän samalla tavalla kuin sanoin sen ala-asteella, jolloin kävinkin erityisopetuksessa.