Milloinkahan minä opin suunnittelemaan tenttiin lukemiseni vähän paremmin? Olen ainakin kuukauden verran tiennyt, mitä aion tenttiä ensi lauantain tenttipäivässä. Kirjat ovat olleet minulla jo yli viikon. Siitä huolimatta aloitin tenttiin lukemisen käytännössä vasta eilen - anteeksi, perjantaina luin 30 sivua, hurjaa. Nyt, kun aikaa on kolme päivää (!) istun lukusalissa pitkiä päiviä jumittaen joka lihaksen. Hartiasärky on kurjaa, enkä silti muista venytellä tarpeeksi usein lukusession aikana.

Tenttiin kannattaisi lukea etukäteen muistakin syistä kuin siksi, että välttäisi viime hetken paniikin. Hitaasti ja rauhassa lukiessa kirjoista jäisi varmastikin enemmän mieleen kuin nyt, kun vain kahlaan niitä läpi yrittäen muodostaa jonkinlaisia käsityksiä kirjoittajan näkökulmasta ja tutkimustuloksista. Esimerkiksi Anna-Leena Siikalan Suomalainen samanismi ja Satu Apon Naisen väki ovat oikeasti kiinnostavia kirjoja, jotka ansaitsisivat tulla luetuksi huolellisesti ja ajatuksen kanssa. Tuntuu, että kohtelen noita kirjoja väärin, kun vain yritän vain päästä läpi tentistä. Haluaisin kuitenkin kovasti uskoa, että tenttikirjoista jäisi edes jotain päähän, edes jotain. Historian opinnoissani on monta kirjaa, joiden sisällöstä en muista sanaakaan. Toivottavasti näiden etnologiatieteiden tenttien kanssa ei käy niin, sillä kirjojen sisällöt on liian mielenkiintoisia unohdettavaksi. Ja niitä on niin vähän: teen sen verran pienen tutkinnon tänne, ettei minulla ole varaa heitellä sivuun kirjapakettien sisältöjä, jos meinaan tälle alalle joskus jäädä.

Saatan kyllä olla keskimääräistä tunnollisempi opiskelija, ainakin jos vertaa kavereihini. Minä en voisi mennä tenttiin lukematta kirjoja, en vain pystyisi siihen. En muista, olenko koskaan mennyt tenttiin ilman lukemista. Ylioppilaskirjoitusten kielten kokeisiin kyllä, mutta tuskinpa tenttiin opiskeluaikana. Aina olen ainakin yrittänyt lukea. En vain pärjäisi ilman lukemista, sillä minun pitää nähdä vaivaa omaksuakseni asioita. En ole mikään älykkö, joka muistaa asiat ensilukemalta ja osaa myös soveltaa niitä. Monet kaverini täällä ja myös Turussa selviävät kuitenkin loistavasti tenteistä ilman näin kovaa valmistautumista. Olen heille vähän kateellinen sellaisesta asioiden sisäistämiskyvystä ja luovuudesta.

Oli miten oli, Suomalainen samanismi on tarkoitus selättää huomenna loppuun. Torstai ja perjantai on varattu Naisen väelle. Ja perjantaina kertaan vielä, mistä se Matti Peltonen taas puhuikaan Matalassa katseessa...