Vuodenvaihde on todella monille ihmisille aikaa, jolloin päätetään muuttua paremmiksi ihmisiksi. Mikä kumma se on, että tammikuun ekasta päivästä alkaen monet uskovat voivansa muuttua, eikä päiväksi kelpaa esimerkiksi maaliskuun 15.? Ei siinä mitään, ihmisten uuden vuoden päätökset, pitivät ne tai eivät, ovat yleensä yrityksiä parantaa elämänlaatua. Harvoin kai kukaan päättää, että tänä vuonna tupakoin vähintään askin päivässä, tai että lopetan kaiken liikunnan, tai että syön vain rasvaisia ruokia. Lähipiirissäni on niin tipatonta tammikuuta, tupakkalakkoa kuin yleistä suurempaan ahkeruuteen pyrkimistäkin.

Itsekin olen tehnyt päätöksiä, tosin minä teen niitä kyllä monta kertaa vuodessa. Tämä on vain yksi ajankohta muiden joukossa, mutta ehkäpä yleisen ilmapiirin vuoksi tavallista kannustavampi. Jatkuvasti tietysti pyrin olemaan parempi ihminen, mutta olen oppinut pitämään kehitysaskeleet pieninä. Koska luettelot ovat kivoja, teen päätöksistäni listan tähän.

1. Olen ahkerampi. Tämän olen toistanut jo monta kertaa täällä blogissakin: minun on tartuttava itseäni niskasta kiinni ja tehtävä sitä väitöskirjaa, ei se kahvilassa istuen valmistu. Herätyskello soi joka arkiaamu klo 7:15 (uintiaamuina aikaisemmin) ja yliopistolla on tarkoitus olla yhdeksän maissa. Se on kova tavoite minulle, joka en ole aamuisin parhaimmillani. Se edellyttää sitä, että arki-iltoina sänky kutsuu kymmenen maissa.

2. Syön enemmän kasvisruokaa ja vähennän kanansyönnin minimiin. En ole valmis vielä kokonaan kasvissyöjäksi, mutta haluaisin syödä terveellisemmin ja ennen kaikkea eettisemmin. Luomulihaan minulla ei ole yleensä rahaa (ks. kohta 3), joten syön siis vähemmän mutta tavallista. Tätä olen koettanut toteuttaa jo syksystä asti, mutta tavoitetta on syytä vahvistaa - kaksi kertaa viikossa lihaa pitäisi riittää. Kana on minusta kaikkein epäeettisimmin tuotettua lihaa, joten yritän olla kokonaan ilman sitä. Kananmunat on eri juttu, niitähän saa vapaan kanan malleina ja luomuna. Panostan entistä enemmän luomuun viljatuotteissa ja yritän myös raaskia ostaa luomumaitoa - juon sitä sitten vähemmän kuin halvempaa tavallista, jos hinta kirpaisee.

3. Olen säästäväisempi. Rahatilanteeni on tällä hetkellä todella huono, eikä parannusta ole vielä tiedossa, joten minun on opittava olemaan säästeliäs. Se ei ole vahvin puoleni, mutta pakkohan ihmisen on oppia, jos tili näyttää nollaa.

4. Yritän järjestää niin, ettei äidin minulle hankkima ulkoilupuku jäisi vain kaappiin makaamaan, vaan oikeasti ulkoilisin talvella. Siitäkin saa energiaa.

5. Syön rautalääkkeeni ja vitamiinipillerit, että pysyisin hereillä päivisin.

6. Yritän olla stressaamatta ihan liikaa. Yritän olla vaipumatta epätoivoon ihan niin usein. Yritän oppia olemaan pelkäämättä uusia haasteita.

Pieniä askelia kohti parempaa minua. Kunpa muistaisin edes osa noista jutuista vielä kuukauden kuluttua.