Kesätyöt. Ne ovat polttava puheenaihe opiskelijoiden joukossa aina tammikuulta asti. Minä olen tähän asti ollut lähes kaikki elämäni kesät töissä vanhempieni yrityksessä. Viime kesänä päätin, etten enää mene: sen sijaa opiskelin eli kirjoitin gradua täysipäiväisesti. Nyt olen kovasti hakemassa oman alani töitä, joita pitäisi jo pikkuhiljaa saada ansioluetteloon. En ole ollut oikein missään oman alani töissä tähän asti.

Olen hakenut nyt kolmeen paikkaan, maanantaina lähtee vielä neljäs hakemus ja luultavasti viideskin. Näistä työpaikoista kaksi on tavallista museo-opasta vähän laajempia työtehtäviä ja sitä mukaa haastavampia. Pääsisin tekemään monipuolisia töitä, kantamaan vähän vastuuta ja soveltamaan omalle alalleni sitä kaikkea osaamista, mikä on kertynyt muualta.

Haastavien työpaikkojen haussa on ongelmana juuri se, ettei minulla ole työkokemusta, jolla osoittaa työnantajille, että pärjäisin työssä. Ja enhän minä voi olla siitä varma, kun en ole sellaisia töitä tehnyt, minun pitää vain uskoa itseeni. Hirmuisesti epävarmuutta ilmassa, mutta se kaikki pitää peittää hakutilanteissa, sillä ihan oikeasti haluaisin saada haastavan ja palkitsevan työn kesäksi. Maisterin papereilla olisi kurjaa jumittaa museon lipunmyyntiin, mutta toisaalta minun pitää muistaa olla nöyrä: sieltä lipunmyynnistähän se työ alkaa...

Laura sai minut huomaamaan myös sen, miten hyvässä asemassa olen, kun voin hakea töitä ihan mistä tahansa. Hakemuksia on lähtenyt ympäri Suomea, sillä mikään erityinen (yleensä ihmissuhde) ei sido minua Jyväskylään. Se on kieltämättä rikkaus, että oikeastaan paljon mieluummin lähden täältä pois kesäksi kuin jäisin tänne. Olisi kivaa saada kesätyö Turusta, jolloin pääsisin ystävieni luokse sinne, mutta minua ei kauhistuta lainkaan hakea myöskään paikkoihin, joissa olisin täydellisen yksin. Jollain tapaa se voisi olla myös terapeuttista ja kehittävää, siis asua jossain hiljaisessa paikassa ja vain lukea ja juosta koko kesä töiden ohella. Kaikkea sitä tuleekin suunniteltua. :)

Ensi viikolla on joka tapauksessa edessä ensimmäinen työhaastatteluni oman alani työhön. Lähden sen takia Turkuun maanantaina. Reissussa menee ma-ke, joten koko tämä viikonloppu pitää käyttää tenttiin lukemiseen. Kotona lukeminen ei yleensä suju minulta kovin hyvin, en pysty keskittymään täällä, mutta yritän nyt kuitenkin. Jos saisin tänään luettua hyvin, niin huomenna voisin viettää vaalisunnuntaita ihan rauhassa.